Blog Image

Rejsebeskrivelser

En kulinarisk oplevelse

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 20:19:18

Maden er en udsøgt fornøjelse. Den BBQ vi skulle have haft på stranden blev ikke dårligere af at blive serveret på båden. Det er super dejligt mad.

4 tosser på tur

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 20:14:45

Ørundtur

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 20:13:21

Så blev det endelig tid til at komme i land. Eftermiddagen stod på Beachtime og BBQ på en ø. Vi var godt klar over at det hele var i fare på grund af vejret. Ganske rigtigt, da vi kom retur fra sidste dyk så var vejret riv og rusk og det var aflyst.

Hvad gør vi så, øen var jo lige derinde, og jollen var jo lige bag vores båd. Vi fik arrangeret at vi kunne blive sejlet derind alligevel. Besætningen bedyrede at vi ville blive våde og syntes nok vi var lidt tossede. Men vi måtte lige ind og have fast grund under fødderne og sand mellem tæerne. Som tænkt så gjort. Fire redningsveste, vandtæt taske og selvfølgelig 4 pilsnere i snor. Jollekaptajnen sejlede os derind og vi kunne få rørt benene lidt. Der var forslag om at gå øen rundt og der var ingen der brokkede sig. Det var dog betinget af at vi skulle dokumentere at vi havde gået øen rundt. 3 – 2 – 1 GO og Endomondo trackede os. Vi startede i rask trav i sandet som gjorde det lidt mere tungt at gå end en almindelig spadserer tur. Små stop undervejs for at tage billeder og se på krabber var også med til at sætte gennemsnitsfarten ned. Vi forsøgte dog at holde kadancen for at nå tilbage inden middagen ville blive serveret. Jollekaptajnen ventede trods alt også på os.

Vi rundede pynten og så masser af krabber suse med i deres huler i sandet, vi trak ud til venstre for at mærke vandet omkring vores fødder, og efter at have gået lidt kunne vi i horisonten se jollen og i baggrunden båden Scubaspa Yang. Da vi nåede tilbage til udgangspunktet havde vi tid til at få taget gruppebillede og highfive på at have gået øen rundt. Vi var så dristige at vi endda gik ind midt på øen hvor der var palmer og anden bevoksning.

Med en oplevelse rigere kunne sejle fra Alikoi Rah vi vende tilbage til båden til alles overraskelse. Det hele var gået så hurtigt at de ikke havde opdaget at vi var taget af sted og at vi havde fået muligheden for at komme i land.

Fakta om ørundturen, dokumenteret:

Strøm på vaskemaskinen

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 19:42:45

Dyk nr.5 Orimas Thila
Vand temp.: 30 ºC Nedetid: 25 min.
Tidsinterval: 15:17 – 15:42 Dybde / gennemsnit: 24,7 / meter
GPS: 3.981836, 72.94833

Bemærkning:
Orimas Thila er umiddelbart et meget let dyk hvis der ikke er strøm. Der er flere muligheder på hver side af revet det er bare afhængig af strømmen.

Vi kom ned og blev straks hevet med af en let strøm. Der gik dog ikke lang tid for strømmen tog til og man kan vist roligt sige at vi var på en transportetape.
Det var kun for at navigere at vi skulle bruge finnerne. Der var dog lidt ro på da vi kom ind under de overhængende koreller.

Vi fire og de to tyskere røg med strømmen igen og lod os bare rive med, indtil vi fandt ud af at vores guide og skotterne ikke var med.
Vi ventede hvor der ikke var strøm til de kom.

Guiden tog styringen og vi drev kun kort langs revet da vi så andre grupper dykkere under os.
Guiden kiggede på os og lavede krydsede arme foran sig for at signalere at vi skulle stoppe vores dyk.
Han trak ud i det blå og vi skulle følge med. Der var kun gået omkring 17 minutter. Vi steg langsomt op til safetystop og kiggede undrende på hinanden for vi havde jo masser af luft.
Tre minutter på fem meters dybde tager den tid det tager og vi kom til overfladen uden guiden som ventede på fru tysker der endnu ikke havde nået de 3 minutter.

Mens vi lå i overfladen gik snakken lystigt om hvorfor han havde afbrudt dykket så hurtigt. Der blev brygget historier om at der var sket noget med skotterne eller måske fordi vi var kommet så meget i forvejen at han var blevet tosset.
Først da vi kom på båden fik vi forklaringen, som fortæller at det er en diveguide der ved hvad han har med at gøre.
Da vi nåede enden af revet kunne han se at vores udåndingsbobler ikke steg direkte til overfladen, men deriomod cirklede rundt. Han så også den anden gruppe dykkere under os være en smule i vanskeligheder med at komme ud af strømmen.

De kalder det vaskemaskinen, fordi to strømme møder hinanden og bare snurrer rundt. Det kan gøre det svært både at komme op og ned.
Han kunne se at vi ville havne i det samme hvis vi havde fortsat for enden af revet. Så selvom vi måtte afbryde dykket så hurtigt så giver det god mening.
Vi nåede dog at få den fede fornemmelse bare at lade sig rive med strømme.

Store forventninger

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 19:38:23

Dyk nr.4 Bathalaamaagaa Kanthila
Vand temp.: 30 ºC Nedetid: 49 min.
Tidsinterval: 11:25 – 12:14 Dybde / gennemsnit: 24,8 / meter
GPS: 4.06166,72.95871

Bemærkning:
Briefingen gav et fingerpraj om et strømdyk med hajer på Bathalaamaaga Kanthila.
Thila betyder forhøjning/bjerg under vandet.

En kort sejltur ind til revet mens det begyndte at blæse og regnen piskede mod vores ansigter. Lidt øv at sidde der og blive så våd smiley

Vi kom kvikt ned til 25 meter og svømmede langs revet hen hvor der var overhængende hårde koreller. Vi havde strømmen skråt ind fra siden.
Vi hægtede os fast på kanten af revet med vores store kroge og linen fast i vesten.

Så kunne vi “hænge” der og holde øje med hajer.
Tålmodigheden var godt givet ud for snart kom ret store grå revhajer. Meget majestætiske gled de forbi os og forsvandt igen.

Vi flyttede os et par gange længere hen af revet og brugte vel 30 minutter på at holde øje med hajerne.
Vi gik op i par efterhånden som luften nåede de 50 bar.

Snyltere som følgesvend

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 19:35:12

Dyk nr. 3 Rasdhoo Madivaru
Vand temp.: 30 ºC Nedetid: 47 min.
Tidsinterval: 6:55 – 7:42 Dybde / gennemsnit: 26,3 / meter
GPS: 4.2647996, 72.99839

Bemærkning:
I vandet som første gruppe og ned på 20 meter hvor vi fulgte en højderyg på revet. Der gik ikke lang tid før en ret stor grå revhaj dukkede op. Den var hurtig væk igen, men blev afløst af en skildpadde der var igang med morgenmåltidet.

Det tegnede godt for dykket. Vi rundede enden af revet og gik ned til 27 meter med revet på venstre side og the bigblue på højre side. En kæmpe Bumphead fish kredsede omkring os og forsvandt igen.

Vi kom tilbage til udgangspunktet og tog hen over sandbunden i modstrøm for at komme til en anden del af revet hvor vi kunne kigge nedover og ud mod the bigblue. Her kredsede en mindre grå revhaj som smuttede hurtigt igen.

Under hele dykket blev vi fulgt af Yellowfin Surgeonfish som brugte vores udåndingsluft til at rense deres skin. Det var ret sjovt at se på de andre for man opdagede ikke selv de var der.

Morgenfriske

Maldiverne 2018 Posted on 01 okt, 2018 19:31:46

Båden, havde ligget i læ af Rasdhoo Madivaru i løbet af
natten, så der var ingen søgang. Så det blev til en god nats søvn som virkede
for kort da uret ringede kl. 5:45. Der var kun lige blevet lyst uden for
vinduet.

Efter lidt vand i øjnene var vi morgenfriske gutter og klar
til endnu et dyk. Briefing 6:20 om revet hvor muligheden for hajer er stor. Mox
er ansvarlig for dykningen og samtidig vores diveguide.